Strona główna  /  Wycieczki  /  Bielsko-Biała Kopiec Lipnicki - Przełęcz u Panienki

Trasa szlaku: Kościół pod wezwaniem Najświętszej Rodziny w Małych Kozach Bielsko-Biała Kopiec Lipnicki - Przełęcz u Panienki 1,30 h
Dystans: 3.25 km

Bielsko-Biała Kopiec Lipnicki - Przełęcz u Panienki

Szlak ma swój początek na Kopcu Lipnickim. Znajduje się tutaj przystanek MZK (linia nr 6). Po lewej stronie kościół pod wezwaniem Najświętszej Rodziny w Małych Kozach. (przystanek znajduje się na granicy Bielska-Białej i Kóz). Przy kościele znajduje się parking, na którym można pozostawić samochód. W pobliżu przechodzi szosa nr 52 w kierunku Wadowic. Z tego miejsca możemy zaplanować wycieczkę na Hrobaczą (Chrobaczą) Łąkę (2h) lub do schroniska na Magurce (3h). Sam Lipnik  jest dzielnicą Bielska-Białej.

Na początku  szlaku towarzyszy nam widok na Groniczki i wychylającą się Hrobaczą (Chrobaczą) Łąkę z charakterystycznym krzyżem milenijnym. W pobliżu zajazd i restauracja Wróblówka. Szlak prowadzi ulicą Spacerową w Kozach (właściwie granicą miedzy Bielskiem i Kozami), wzdłuż potoku Pisarzówka. Pod lasem droga się kończy, wchodzimy do brzozowego lasu, a następnie mieszanego lasu. Na początku podążamy granicą lasu w kierunku Kóz. Dalej szlak prowadzi to w prawo, to w lewo (za kapliczką). Docieramy do doliny potoku. Przekraczamy strumyk  i ostro pniemy się do góry. Bogata rzeźba terenu wskazuje na ciągłe ruchy osuwiskowe. Trawersując szczyt Groniczki docieramy  do płaskich, nieco podmokłych miejsc z sąsiadującą stokówką (Milerze). Dalej możemy podziwiać panoram Pogórza Śląskiego wspinając się szeroką kamienną ścieżką.  Przecina ona leśną drogę i wiedzie ku przełęcz. Zwróćmy uwagę na rosnące tutaj jawory! Z lewej strony dołącza żółty szlak z Kóz. Od tego momentu szlak staje się łagodniejszy. Latem można zobaczyć purpurowe naparstnice. Po chwili docieramy do Przełęczy u Panienki.  Wśród kasztanowców znajduje się kamienna figura Madonny z Dzieciątkiem z roku 1884. Została ona ufundowana przez J. Beinlicha - nadleśniczego z Kóz. Nie trudno się domyśleć, że nazwa przełęczy wywodzi się od figury Madonny.  Z przełęczy możemy pójść w prawo, w stronę Gaików (dość mocne podejście) a dalej na Magurkę Wilkowicką lub do Straconki  lub w lewo na Hrobaczą (Chrobaczą) Łąkę.

źródło: "Beskid Mały Przewodnik" Radosław Truś Wydawnictwo Rewasz. s.79-80

Początek czarnego szlaku

Przystanek autobusowy, będący początkiem szlaku

Kościół pod wezwaniem Najświętszej Rodziny w Małych Kozach

Widok na Hrobaczą (Chrobaczą) Łąkę

Ulica Spacerowa

Widok na Pogórze Śląskie (przed wejście do lasu)

Kapliczka na szlaku

Kolejna kapliczka na szlaku

kamienna figura Madonny z Dzieciątkiem z roku 1884

Szlak w stronę Hrobaczej (Chrobaczej) Łąki - widok z Przełęczy u Panienki

Podziel się z przyjaciółmi:

Pozostaw Komentarz

Twój adres mailowy nie zostanie opublikowany.